روبات‌های زنده، مشاهده‌ی نوترینوها و ماشینی که قضایای ریاضی می‌سازد

این هفته هم با تازه‌های دنیای علم در خدمت شما هستیم. ویدیوی جدید ما را می‌توانید روی یوتیوب ببینید.

محققین برای نخستین بار موفق به ساخت روباتی شده‌اند که از سلول‌های بنیادین قورباغه ساخته شده و قادر به تولیدمثل است. مخترعین این ماشین می‌گویند روش تولیدمثل در این گونه شبیه هیچ موجود زنده دیگری نیست. این ربات در سال ۲۰۲۰ ساخته شده بود، اما به محض تولید مثل از بین می‌رفت. لذا محققین با انجام شبیه‌سازی‌های بسیار زیاد توانستند مدلی را تولید کنند که پس از تولید مثل از بین نرود. این دستگاه زنده و کوچک قادر است حرکت کند، اشیا را هل بدهد و آن‌ها را حمل کند.

پژوهشگران سرانجام توانستند نوترینوها را در شتاب‌دهنده‌ی ذرات ال‌اچ‌سی آشکار کنند. این آشکارگر که FASER نام دارد و در مجتمع CERN قرار دارد توانسته بود ۶ نوترینو را تشخیص دهد. ما هنوز چیز زیادی در مورد این ذره نمی‌دانیم چون آن‌ها وزن کمی دارند و به ندرت با ذرات دیگر وارد واکنش می‌شوند.

و محققین شرکت دیپ مایند بار دیگر توانستند نام خود را در اخبار علمی سر زبان‌ها بیاورند. این شرکت که پیشتر با پیروزی بر قهرمان بازی «گو» نام خود را در میان برترین سازندگان هوش مصنوعی ثبت کرده بود، حال ماشینی ساخته که قادر به حل مسائل پیچیده‌ی ریاضی و پیشنهاد حدس‌های جدید برای حل آن‌ها می‌باشد.

درباره هیأت تحریریه

این مقاله توسط هیأت تحریریه نوشته ویا ویرایش شده است. عضویت در هیأت تحریریه با توجه به «شرایط همکاری با کرونوس» برای عموم آزاد است.

آیا می‌دانستید؟

زنگ تفریح: حرکت زمین، ساعت و تقویم

در این ویدیو به حرکت وضعی و حرکت انتقالی زمین پرداخته و به صورت مختصر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *