کلاغ‌ها باهوش‌تر از چیزی هستند که فکر می‌کردیم

کرونوس – اخیراً تحقیقات خارق‌العاده‌ای روی کلاغ‌ها نشان داده آن‌ها بسیار باهوش‌تر از چیزی هستند که فکر می‌کردیم.

یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد گونه‌ای از کلاغ‌های اسکاتلندی (Corvus moneduloides) قادرند ابزار مورد نیازشان را با سرهم کردن اجزای مستقل از هم بسازند؛ قابلیتی که تا پیش از این تنها در میمون‌های پیشرفته و انسان مشاهده شده بود. حتی کودکان در سال‌های نخستین زندگی قادر به انجام این کار نیستند چراکه ساختن ابزار نیاز به قابلیت پیشبینی، قدرت ذهنی و مهارت‌های حل مسأله دارد.

آگوسته فون بایرن، نویسنده‌ی ارشد این مقاله از مؤسسه‌ی ماکس پلانک در بیانیه‌ای گفت: «این یافته‌ها از این جهت خارق‌العاده است که آن‌ها از قبل هیچ آموزشی در جهت ساخت ابزار ندیده بودند و خودشان راه انجام این کار را پیدا کردند.»

بنا بر گزارش Scientific Reports، دانشمندان ۸ کلاغ را جلوی یک جعبه‌ی شیشه‌ای که داخل آن غذا قرار داده شده بود قرار دادند. آن‌ها برای به دست آوردن طعمه مجبور بودند تکه چوبی را از سوراخ کوچکی که روی جعبه تعبیه شده بود به داخل فرو کنند تا با این کار موجب شوند ظرف غذا از سوی دیگر جعبه بیرون بیاید.

پژوهشگران در ابتدا چندین تکه چوب در اطراف جعبه قرار دادند. کلاغ‌ها به زودی یاد گرفتند از این چوب‌ها برای بیرون آوردن غذا استفاده کنند. به همین سادگی! اما تعدادی از تکه چوب‌های کوتاه‌تر را که برای بیرون آوردن غذا زیادی کوچک بودند، به کناری قرار دادند.

۴ تا از ۸ کلاغ با چسباندن این تکه چوب‌های کوچک به هم توانستند تکه چوب بزرگ‌تری بسازند که با استفاده از آن دسترسی به غذا ساده‌تر می‌شد و به همین شکل آن‌ها ابزار خود را ساختند.

الکس کیسلنیک از دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «این احتمال وجود دارد که آن‌ها در مغزشان از نوعی شبیه‌سازی مجازیِ مسأله استفاده می‌کنند؛ به شکلی که چندین عمل بالقوه در ذهن آن‌ها انجام می‌شود تا این که سرانجام به راه حل باثبات برسند و کار را انجام دهند.»

یکی از کلاغ‌ها، موجودی بسیار باهوش که مانگو نام دارد توانست با استفاده از سه و حتی چهار تکه چوب، ابزاری بسازد که بتواند غذا را از فاصله‌ی قابل توجهی لمس کند.

گمان عمومی بر این است که کلاغ‌ها از جمله معدود موجوداتی هستند که هم در حیات وحش و هم در اسارت در ساختن ابزار حرفه‌ای می‌باشند. پس بهتر است دعا کنیم آن‌ها از این قابلیت مغزشان در جهت خوبی استفاده کنند، نه برای شر.

درباره هیأت تحریریه

این مقاله توسط هیأت تحریریه نوشته ویا ویرایش شده است. عضویت در هیأت تحریریه با توجه به «شرایط همکاری با کرونوس» برای عموم آزاد است.

آیا می‌دانستید؟

زنگ تفریح: حرکت زمین، ساعت و تقویم

در این ویدیو به حرکت وضعی و حرکت انتقالی زمین پرداخته و به صورت مختصر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *