داروی جدید ابولا سرانجام در دسترس عموم قرار می‌گیرد

کرونوس – مسئولین بخش سلامت جمهوری دموکراتیک کنگو اعلام کرده‌اند که پژوهشگران، آزمون‌های تجربی برای پیدا کردن درمان احتمالی بیماری ابولا را به دلیل موفقیت آن‌ها متوقف کرده‌اند. از چهار داروی آزمایش شده، اکنون دو دارو به بیماران کنگویی تجویز می‌شود.

این آزمایش که از نوامبر سال گذشته آغاز شده بود، تاکنون بر روی بیش از ۶۰۰ مورد تصادفی از مبتلایان در جمهوری دموکراتیک کنگو انجام شده است؛ کشوری که دومین شیوع بزرگ ابولا در جهان را تجربه می‌کند.

دو داروی REGN-EB3 و mAb114 ساخت شرکت داروسازی Regeneron بر روی ۸۵٪ از بیمارانی که بیماری آنان به سرعت تشخیص داده شده بود موفقیت چشمگیری کسب کرده‌اند.

در حالی که این داده‌ها در مراحل ابتدایی قرار دارند، مسئولین ادعا کرده‌اند درصد کارایی داروهای REGN-EB3 و mAb114 (که یک پادتن مونوکلونال می‌باشد – یک آنتی‌بادی کپی‌شده از سلول اصلی) به ترتیب ۷۱٪ و ۶۶٪ بوده است. دیگر این که اگر بیماران به سرعت و با بار کم از ویروس به بیمارستان مراجعه می‌کردند و دارو سریعاً به آنان تجویز می‌شد، مرگ‌ومیر به میزان ۹۴٪ (در مورد REGN-EB3) و ۸۹٪ (در مورد mAb114) کاهش پیدا می‌کرد.

درصد موفقیت دو داروی دیگر – ZMapp و Remdesivir – به ترتیب ۵۱٪ و ۴۷٪ بوده است. اگر بیماران زود به بیمارستان مراجعه می‌کردند، این نرخ‌ها به سه‌چهارم و دوسوم افزایش پیدا می‌کرد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، نرخ مرگ‌ومیر بر اثر بیماری ویروسی ابولا ۵۰٪ است؛ اما این میزان با هر بار شیوع آن تغییر کرده است. این میزان در گذشته بین ۲۵ تا ۹۰ درصد متغیر بوده است. طی شیوع اخیر در کنگو، از ۴ اوت ۲۰۱۹، ۱۸۴۹ مورد از ۲۷۶۳ مورد ابتلا به ابولا به مرگ منجر شده است.

ژان‌ژاک مویمبه تامفون، مدیر سازمان تحقیقات پزشکی فدرال جمهوری دموکراتیک کنگو به سی‌ان‌ان گفت: «از این پس دیگر جایی نخواهیم گفت که EVD (بیماری ویروسی ابولا) قابل درمان نیست. این دستاورد در آینده هزاران نفری را که در گذشته ممکن بود جانشان را از دست بدهند از مرگ نجات خواهد داد.»

اما عده‌ای نیز معتقدند این داروها به تنهایی قادر به جلوگیری از شیوع این بیماری نیستند.

مایک رایان، رئیس برنامه‌ی اضطراری سازمان بهداشت جهانی به نقل از رویترز گفت: «اخبار امروز خارق‌العاده است. این به ما ابزاری دیگر در جعبه ابزارمان برای مبارزه با ابولا خواهد داد؛ اما برای متوقف کردن آن کافی نیست.»

این خبر بسیار خوبی است اما با این همه این تنها دستاورد اخیر پزشکی در جنگ با ابولا نیست. بر اساس یکی از گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی که در ماه آوریل منتشر شده بود، یک واکسن تجربی جدید در ۹۷/۵٪ مواقع در جلوگیری از ابولا موفق بوده است.

درباره هیأت تحریریه

این مقاله توسط هیأت تحریریه نوشته ویا ویرایش شده است. عضویت در هیأت تحریریه با توجه به «شرایط همکاری با کرونوس» برای عموم آزاد است.

آیا می‌دانستید؟

زنگ تفریح: حرکت زمین، ساعت و تقویم

در این ویدیو به حرکت وضعی و حرکت انتقالی زمین پرداخته و به صورت مختصر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *