مصرف بیش از اندازه‌ی ویاگرا عواقب دائمی دارد

کرونوس – داروهای تجویزی به دلیل خوبی تحت دوز‌های مشخص تجویز می‌شوند. مردی ۳۱ ساله که اخیراً به این موضوع پی برده، دو روز پس از مصرف بیش‌ازاندازه‌ی داروی مخل نعوذ (ویاگرا) و در حالی که دید چشمانش به رنگ قرمز درآمده بود در کلینیک مراقبت‌های ویژه بستری شد. پزشکان می‌گویند وضعیت او غیرقابل‌برگشت است.

اکنون پژوهشگران در مطالعه‌ای که در نوع خود بی‌نظیر بوده و قرار است به زودی در Retinal Cases منتشر شود تأیید کرده‌اند که مصرف مقادیر زیاد سیترات سیندنافیل (که تحت نام تجاری ویاگرا به فروش می‌رسد) موجب اختلال در بینایی شده و تأثیرات آن ممکن است دائمی باشد.

ریچارد روزن از بیمارستان «کوه سینا» در نیویورک در بیانیه‌ای گفت: «فلسفه‌ی برخی این است که اگر کم خوب باشد، پس بیشتر، بهتر است. این مطالعه نشان می‌دهد مصرف بیش از اندازه‌ی یک داروی معمولی تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد.»

روزن به همراه گروهش شبکیه‌ی چشم این مرد ۳۱ ساله را تا حد سلولی مورد بررسی قرار دادند تا شواهدی از تخریب ساختاری در آن بیابند. آنان از امکاناتی استفاده کردند که به آنان این قابلیت را می‌داد که بتوانند کوچک‌ترین صدمه‌ی وارده به مخروط شبکیه را پیدا کنند؛ سلول‌هایی که مسئول بینایی رنگ هستند.

آنان دریافتند که شبکیه‌ی چشم این مرد چنان آسیبی دیده که تنها در حیواناتی دیده شده بود که با مشکلات وراثتی در شبکیه‌ی چشم متولد می‌شوند. پژوهشگران انتظار دیدن چنین چیزی را نداشتند.

روزن افزود: «یافته‌های ما به خوبی نشانه‌هایی را که در بیمار می‌دیدیم مورد تأیید قرار داد. با این که اختلال در دریافت رنگ یکی از عوارض جانبی شناخته‌شده‌ی این دارو است، اما ما تاکنون نتوانسته بودیم تأثیر ساختاری این دارو را بر شبکیه‌ی چشم از نزدیک ببینیم.»

پیش از انجام آزمایشات، مصدوم به پزشکان گفته بود مقداری بسیار بیشتر از دوز ۵۰ میلی‌گرمی پیشنهادی از ویاگرای مایع را که از اینترنت خریداری کرده بود مصرف کرده است. او همچنین گفت نشانه‌های مسمومیت کمی بعد از مصرف خود را نشان دادند. او به جای استفاده از پیپتی که برای استفاده از دارو در جعبه‌ی آن وجود داشت، مایع را با شیشه سرکشیده بود. اندکی بعد پزشکان تشخیص دادند او به مسمومیت پایدار شبکیه مبتلا شده است.

با این که دقت کردن به دستورالعمل‌های تأییدشده‌ی مصرف دارو ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسد، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که حتی دوزهای معمولی از سیترات سیندنافیل می‌تواند موجب اختلال بینایی شود. در این مورد، مصرف‌کننده دنیا را در مهی آبی‌رنگ خواهد دید، نه قرمز. اما محققان می‌گویند این تأثیر بیش از ۲۴ ساعت ادامه نداشته و دید انسان پس از مدتی به وضعیت عادی بازمی‌گردد.

یک سال پس از اتفاقی که برای آن بیمار ۳۱ ساله افتاد، بینایی‌اش هنوز به حالت عادی بازنگشته است. هیچ‌یک از روش‌های درمانی تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده و پزشکان می‌گویند آسیب، دائمی خواهد بود.

درباره هیأت تحریریه

هیأت تحریریه
این مقاله توسط هیأت تحریریه نوشته ویا ویرایش شده است. عضویت در هیأت تحریریه با توجه به «شرایط همکاری با کرونوس» برای عموم آزاد است.

آیا می‌دانستید؟

هویت شما با استفاده از تست‌های ژنتیکی قابل شناسایی است، حتی اگر تاکنون تست نداده باشید

کرونوس – بهار امسال، پلیس آمریکا یک مظنون فراری را که به ۱۲ مورد قتل، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *