یافته‌های جدید پرده از رموز ساخت اهرام مصر برمی‌دارند

کرونوس – هرم بزرگ با ارتفاع ۱۳۹ متر برای مدت ۳۸۷۱ سال بزرگ‌ترین ساخته‌ی بشر بود. اهالی مصر حدود ۴۵۰۰ سال پیش برای ساخت این بنا سنگ‌های بزرگی را از معدن سنگ به بیابان منتقل کردند. اما چطور؟

اکنون سرنخ‌های مهمی در این مورد در شمال شهر اقصر یافت شده است. زمین‌شناسان برای نخستین بار در این منطقه آثاری از مسیرهای شیب‌دار با دو جفت پله و تعداد زیادی سوراخ در دو طرف پله‌ها که قبلاً درون آن‌ها چوب قرار داشته کشف کرده‌اند که به وضوح جهت حرکت دادن راحت‌تر سنگ‌ها از معدن به جاهای دیگر با استفاده از جسمی شبیه سورتمه استفاده می‌شده است. تکه چوب‌های درون زمین با کمک فشار انسانی و طناب‌ها موجب حرکت سورتمه به سمت بالای شیب می‌شده‌اند.

وزارت آثار باستانی مصر روز چهارشنبه اعلام کرد این یافته‌ها شواهدی روشن و همچنین ساده از یک «سیستم منحصربفرد» برای حرکت دادن و کشیدن قطعه‌های سنگ ارائه می‌دهند. به نظر می‌رسد سطوح شیبدار پاسخ نهایی به پرسش اصلی ما باشند و زمین‌شناسان معتقدند این سطوح شیبدار نقشی مهم در روند ساخت هرم‌های مصر ایفا کرده‌اند؛ اما در واقع این نخستین بار است که پژوهشگران شواهدی مبنی بر استفاده از این سطوح یافته‌اند.

اکتشافات دیگری نیز در سایه‌ی یافته‌های اخیر به دست آمده از جمله دست‌کم ۱۰۰ کنده‌کاری در اطراف شیب‌ها که از سازمان کارگران و برنامه‌های ساخت و ساز هرم‌ها در آن زمان‌ها حکایت دارد.

پله‌ها و شیب‌ها در منطقه‌ی Hatnub یافت شده‌اند که روزی خانه‌ی کارگران فصلی و همچنین معدن بزرگ مرمر مصری بوده است. بیشتر هرم‌ها از سنگ آهک، و مجسمه‌ها، کف و دیوارها از سنگ مرمر سفید ساخته شده‌اند. گفته می‌شود این مسیرها در زمان سلسله‌ی چهارم شاه خوفو ساخته شده که از نظر زمانی با زمان ساخت هرم‌ها همزمانی دقیقی دارد.

بنا به گزارش Live Science، یکی از محققین این منطقه می‌گوید: «با توجه به این که زمان ساخت این سیستم دست‌کم به سلسله‌ی خوفو بازمی‌گردد، لذا مصریان باستان در آن زمان می‌دانستند چطور با استفاده از سطوح شیب‌دار ستون‌های بزرگ سنگ را جابه‌جا کنند. لذا ممکن است از این سطوح برای ساخت هرم خوفو استفاده شده باشد.»

مطالعات قبلی نشان داده بود که مصریان باستان به احتمال زیاد از سورتمه و طناب برای کشیدن قطعه‌های ۲/۵ تنی سنگ و مجسمه‌ها در دل بیابان استفاده می‌کردند. همچنین احتمال دارد آن‌ها با ریختن مقادیر اندکی آب در شن‌ها، اصطکاک را به شدت کاهش داده و با این حیله‌ی ظریف، تعداد کارگران مورد نیاز برای امر حمل اجسام را به نصف کاهش داده باشند.

درباره هیأت تحریریه

این مقاله توسط هیأت تحریریه نوشته ویا ویرایش شده است. عضویت در هیأت تحریریه با توجه به «شرایط همکاری با کرونوس» برای عموم آزاد است.

آیا می‌دانستید؟

جنسیت بیولوژیکی از دیدگاه علم

علم، معتبرترین و قوی‌ترین ابزار ما برای فهم جهان است. با این همه علم کامل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *