اپیزود ۲ – منشأ حیات و نظریه‌ی تکامل داروین

نمایش 0 پاسخ رشته ها
  • نویسنده
    نوشته‌ها
    • #1586

      آیا همهی جانوران از یک خانواده هستند؟ نظریه تکامل داروین

      این که ما از کجا اومدیم و به کجا میریم همیشه یکی از اصلیترین سؤالای بشر بوده. آیا میشه به این سؤال جواب داد؟ البته وقتی توی کتابای دینی ما در این مورد نوشتن، پس حتمن میشه. Zمام میتونیم! (با یه حرکت بدنی) ببینیم علم در این مورد چی میگه.Z

      ——

      زمین ۴.۵ میلیارد سال قبل شکل گرفت. بعدش تا ۷۰۰ میلیون سال انقد داغ و داغون بود که هیچی روش امکان شکل گرفتن نداشت. ۳.۸ میلیارد سال بعد از شکلگیری، اولین گونهی حیات روی زمین شکل گرفت. بعدش حیات چندسلولی و درنهایت حدود ۲۰۰۰۰۰ سال قبل، هوموسیپینها، اجداد ما تونستن بر رقباشون پیروز بشن و همشونو بخورن یا بکشن و بعدم ما، به عنوان آخرین مدل حیات به وجود اومدیم.

      چارلز داروین توی قرن بیستم، بعد از سالها تحقیق نظریهای رو معرفی کرد به نام نظریهی تکامل. طبق نظریهی تکامل، همهی موجودات زنده از یک جد اولیه منشعب شدن. Zیعنی آقای ترامپ و این پاروماهی جدشون یه نفر بوده.Z

      اما داروین اینو نمیدونست. اون از بچگیش عاشق طبیعت بود و توی طبیعت، حیوونای مشابه و متفاوت رو مطالعه میکرد. اون فهمیده بود موجودات روی زمین «تغییر» میکنن. اما نمیدونست چرا.

      داروین، توی یه سفر ۵ ساله که به آمریکای جنوبی داشت، با چیز خیلی عجیبی مواجه شد. اون فهمید که علارغم همهی تفاوتای ظاهری، فنچها و لاکپشتهای جزایر ۱۳گانهی گالاپاگوس رو میشه از روی نوک یا لاکشون تشخیص داد که از کدوم جزیره هستن. فنچهای ۵ تا از این جزایر نوکهایی داشتن که کاملن با پوشش گیاهی و حیوانی اون منطقه (عکس نوک فنچها و غذای اونا توی طبیعت) سازگار بود. این موضوع، داروینو با سوال مهمی مواجه کرد: ینی همهی این فنچها از یک فنچ به وجود اومدن؟

      بعد از این سفر ۵ ساله، داروین شروع کرد به مطالعهی جنین مارها. Zینی دیگه هیچی نمونده بود مطالعه کنه!Z توی جنین مارها، غدههای کوچیکی وجود داره درست شبیه پا، اما مارهای بالغ پا ندارن. داروین جنین والها رو هم بررسی کرد و دید اونها هم جنینشون پا داره ولی خودشون ندارن.

      Zجالبه بدونین توی جنین انسانم آبششهایی وجود داره که توی انسان بالغ وجود نداره. اون آبششها توی نوزاد تبدیل به استخونای گوش درونی میشه.Z

      داروین با خودش فکر کرد: شاید همهی جانورا از یه خانواده هستن. اما چرا؟ داروین به شواهد بیشتری نیاز داشت. سگها!

      (انواع گونهها سریع رد بشه) اون موقعا انگلیسیا عشق سگ بودن. الآنم هستن البته. اون موقع تازه مد شده بود که سگها رو از نژادای مختلف با هم جفتگیری کنن تا ویژگیهای مورد علاقهشون توی توله سگ ایجاد بشه. داروین با خودش فکر کرد حتمن یه همچین فرایندی توی طبیعت هم وجود داره.

      داروین فهمید که مرگ، علت اصلی از بین رفتن یه گونه و جایگزین شدنش با گونهی دیگهس. به عبارت دیگه، مرگ، انتخاب طبیعته. از بین حیوونا، اونایی میتونن نسلشون رو ادامه بدن که بتونن بر دشمنانشون غلبه کنن. حتا اگه با کلک زدن! (حیواناتی که رنگ عوض میکنند)اونایی که نتونن، میمیرن! Zیه چیز دیگه این که: داروین میدونست که هیچ دو برادر و خواهری شبیه هم نیستن.Z

      مثلن پنگوئنا رو در نظر بگیرین. پوست انواع پنگوئن حتا شده یه کم با هم فرق داره و اوناییشون که پوستشون به اندازهی کافی کلفت نباشه، توسط آب و هوای خشن از بین میرن. وقتی آخریشون از بین بره، منقرض میشن. (مهر انقراض) داروین توی سال ۱۸۵۹ کتاب منشأ انواع رو منتشر کرد که هنوز هم برای دانشمندا کتاب خیلی مهمی محسوب میشه. زیر این ویدئو، لینک دانلود ترجمهی فارسی این کتابو گذاشتم که میتونین به رایگان دانلود کنین.

      اما داروین به ضعفهای نظریهش آگاه بود. اون نمیدونست تکامل دقیقن چهطوری کار میکنه. Zسالها بعد، کشف DNA و ژنها، فقط مهر تأییدی بود روی نظریهی تکامل داروین.Z

      ما فهمیدیم ژنها از طریق تولیدمثل و جهش تغییر میکنن. جهشهای ژنتیکی، به تغییرات رندومی گفته میشه که روی این ساختارهای DNA انجام میشه و باعث میشه هر ژنی با ژن دیگه یه کم فرق داشته باشه. جهشهای ژنتیکی دلیل اصلی اینه که شما دقیقن شبیه برادر یا خواهرتون نیستین! حدود سال ۲۰۰۰ ما تونستیم بفهمیم که ژن هر موجودی اطلاعات ژن موجودات دیگرو هم داره و خیلی از ژنهای ما با حیوونای دیگه مثل میمون و ماهی مشترکه. Zپس اگه ما توی بدنمون ژنهای موجودات دیگه رو هم داریم، پس چرا هممون انسان هستیم و نه غورباقه؟Z

      ژنها، رشتههای خیلی دراز اطلاعات هستن که با ترکیبی از حروف A, T, C, G شکل میگیره. وسط ترکیبای خیلی بزرگ و طولانی این چهار حرف، رشتهای وجود داره به نام «ژن سوییچ». ژن سوییچ هست که در واقع مشخص میکنه کدوم ویژگیها باید توی بدن جاندار غالب باشه و کدوم ویژگیها پنهان باشه و فقط از طریق تولید مثل به فرزندا منتقل بشه. بعد از کشف ژنتیک، دانشمندا تونستن با ترکیب کردن ژنها و استفاده از ژن سوییچ، گونههای جدید خلق کنن. مثلن، این مگس بیخال که ژن سوییچش با ژن یک مگس خالدار و ژن یه فسفرماهی جایگزین شده بود، فرزندانش این شکلی شدن.

      پس طبیعت پیر تونسته با استفاده از ژنها، دووم خودشو تضمین کنه. حیوونا و آدما میمیرن اما دو چیزشون از بین نمیره: ژنها و تلاشهایی که برای بهتر شدن انجام دادن. توی ویدئوهای بعدی باز هم در مورد نظریهی تکامل حرف میزنیم تا ببینیم جد آدم کی بوده، ژن سوییچ چرا و چطوری ایجاد شده و اولین نوع حیات روی زمین چطور شکل گرفته.

      امیدوارم از این ویدئو خوشتون اومده باشه. ما برای ادامهی فعالیت به پشتیبانی شما احتیاج داریم. اگه با ما حال میکنین، روی لینک سابسکرایب کلیک کنید و عضو این کانال بشید و اگه خارج از ایران زندگی میکنین، از طریق صفحهی کرونوس روی سایت Patreon از ما پشتیبانی کنید تا بتونیم ویدئوهای بیشتر و بهتری بسازیم. مرسی از منبع عظیم انرژیتون و این که اونو به اشتراک میذارید.

      آدرس ویدیو: https://www.youtube.com/watch?v=LS6fj6qADJY

نمایش 0 پاسخ رشته ها
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.